Το Χάπι της Κατάθλιψης είναι η Yoga

Το Χάπι της Κατάθλιψης είναι η Yoga

Λένε ότι το “χάπι της ευτυχίας” αποκαλείται η σεροτονίνη και είναι το φάρμακο για την κατάθλιψη.
Πιστεύω μετά από πολλά χρόνια με τον αθλητισμό και την γιόγκα ότι το χάπι της κατάθλιψης θα μπορούσε να είναι η γιόγκα.
Η γιόγκα μπορεί να βοηθήσει το μυαλό να ηρεμήσει και να ανακουφίσει το άγχος και τις ανησυχίες που πλήττουν την καθημερινότητα.
Εμφανίζεται η γιόγκα να παίζει ρόλο κλειδί στην διατήρηση της ισορροπίας της σεροτονίνης.
Σε χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης, κάνει την εμφάνιση της, η κατάθλιψη.
Η σεροτονίνη είναι νευροδιαβιβαστής,μεταφέρει μηνύματα μεταξύ των νευρικών κυττάρων, ή των νευρώνων, ρυθμίζοντας την επικοινωνία τους. Παίζει ρόλο κλειδί στο κεντρικό νευρικό σύστημα (KNΣ) και στη συνολική λειτουργία του σώματος, και ειδικά της γαστρεντερικής οδού. Μελέτες έχουν δείξει ότι υπάρχει σύνδεση μεταξύ της σεροτονίνης και του μεταβολισμού των οστών, της παραγωγής γάλακτος, της αναγέννησης του ήπατος και της κυτταρικής διαίρεσης. Η σεροτονίνη επηρεάζει τα κύτταρα του εγκεφάλου άμεσα και έμμεσα.
Έρευνες έχουν δείξει ότι η γιόγκα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό κομμάτι της θεραπείας της κατάθλιψης. Σειρά μελετών στην Ολλανδία διαπίστωσε ότι η γιόγκα παρείχε σημαντικό όφελος σε πάσχοντες από χρόνια κατάθλιψη. Σε μία από αυτές, άνδρες και γυναίκες που έπασχαν από κατάθλιψη για περίπου 11 χρόνια, είδαν βελτίωση συμπτωμάτων, όπως το στρες, το άγχος και το αναμάσημα σκέψεων, μετά από 2,5 ώρες γιόγκα την εβδομάδα για περίπου 2,5 μήνες σε συνδυασμό με αντικαταθλιπτικά. Σε άλλη μελέτη, καταθλιπτικοί φοιτητές που έκαναν γιόγκα για 30 λεπτά με τον εκπαιδευτή τους και στη συνέχεια στο σπίτι για οκτώ ημέρες με τη βοήθεια βίντεο, είδαν μεγαλύτερη μείωση των συμπτωμάτων σε διάστημα δύο μηνών σε σύγκριση με άλλες τεχνικές χαλάρωσης.
Όσο περισσότερο ακολουθείς την γιόγκα , τόσο περισσότερο απομακρύνεσαι από την κατάθλιψη.
Για αρχάριους 15 λεπτά εξάσκησης διαλογισμού, το λιγότερο 3-5 φορές την εβδομάδα είναι αρκετό, σιγά σιγά θα φθάσεις να κάνεις 3 φορές την εβδομάδα ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα 90 λεπτών διαλογισμός και πρακτική, θα δεις τεράστια διαφορά, Γίνε η αλλαγή που θέλεις να δεις.
Τελικά το μυστικό για να έχεις καλή διάθεση κρύβεται μέσα στις κινήσεις σου. Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βοστόνης μετά από τα δεδομένα και τις αναλύσεις τομογραφίας εγκεφάλου που έκαναν σε οχτώ εθελοντές, κατέληξαν στο ότι η γιόγκα μπορεί να σώσει κάποιον από την κατάθλιψη.
Μάλιστα με τον ίδιο τρόπο που δρουν τα φάρμακα στο νευρικό σύστημα και φέρνουν ευεξία, έτσι ακριβώς φαίνεται ότι πετυχαίνει και η γιόγκα. Εσύ δεν έχεις παρά να εκτελέσεις το παρακάτω πρόγραμμα γυμναστικής. Πολύ καλό θα ήτανε να χρησιμοποιήσεις κατά τη διάρκεια των ασκήσεων αιθέρια έλαια της ηρεμίας. Τα αιθέρια έλαια του περγαμόντου, του τριαντάφυλλου και του γιασεμιού θεωρείται ότι έχουν ήπια αντικαταθλιπτική δράση.
Ειδικότερα, το περγαμόντο βοηθά σε περιπτώσεις κατάθλιψης, έντασης και φόβου, το τριαντάφυλλο δρα ηρεμιστικά, αντικαταθλιπτικά, αλλά και αφροδισιακά, ενώ το γιασεμί βοηθά σε καταστάσεις φόβου, κατάθλιψης, στρες και εξάντλησης.
Πώς: Μπορούμε να προσθέσουμε 2-3 σταγόνες αιθέριου ελαίου σε ένα δοχείο με αχνιστό νερό, αρωματίζοντας έτσι το χώρο μας, ή να ρίξουμε 5-6 σταγόνες στην μπανιέρα ή 1-2 σταγόνες στο μαξιλάρι μας. Εάν θέλουμε, μπορούμε να συνδυάσουμε το περγαμόντο με το γιασεμί ή με το τριαντάφυλλο.
depression
Ξεκίνησε από τη θέση οκλαδόν με ευθυτενή θέση του κορμού ή στα γόνατα σε καθιστή θέση της λεκάνης πάνω στις φτέρνες και ξεκίνα
αναπνοές εντελώς φυσικά, εισπνοή από την μύτη, εκπνοή από την μύτη. Κλείσε τα μάτια σου και αφουγκράσου την αναπνοή σου και την ευθυτενή θέση της σπονδυλικής στήλης σου.
Μείνε ακίνητος, ξεκινά από 5′ και ανέβαζε χρόνο κάθε φορά όταν αισθάνεσαι έτοιμος. Οποιαδήποτε σκέψη, εμφανίζεται στο μυαλό σου, απλά την αποδέχεσαι και προχωράς παρακάτω.
Εκτέλεσε τις παρακάτω 5 asanas (θέσεις σώματος) φτάνοντας το 1 λεπτό σε κάθε άσκηση με 10″ διάλλειμα

Επίκυψη

depression yoga
Από όρθια θέση με ευθυτενή κορμό και τα χέρια πάνω από το κεφάλι πιάνοντας με το δεξί χέρι τον αριστερό αγκώνα και το αντίθετο, σιγά σιγά κλείνουμε το σώμα μας προς τα εμπρός, έως στο σημείο που μπορούμε να φθάσουμε με τεντωμένα πόδια.

Κάτω Σκύλος

depression yoga
 Απο την θέση τραπεζάκι (θέση στα 4, στηριζόμενος στα 2 γόνατα και στα 2 χέρια) μπαίνουμε στην θέση του κάτω σκύλου,
επικεντρώσου στα ισχία και την πλάτη για να εκτελέσεις καλύτερα την άσκηση. Πρώτα λύγισε τα γόνατά σου κι άφησε τις φτέρνες μακριά από το έδαφος. Στη συνέχεια, με τα γόνατα λυγισμένα ξεκίνα να σπρώχνεις τους γοφούς για να ανέβουν και δες πόσο ευθεία είναι ο κορμός σου. Στη συνέχεια, ξεκίνα να τεντώνεις τα γόνατά σου μέχρι το σημείο που μπορείς

Πόδια ψηλά

depression yoga
 Πόδια ψηλά με την βοήθεια μαξιλαριού και μπλοκ, αν δεν έχεις μπλοκ μπορείς να χρησιμοποιήσεις δεύτερο μαξιλάρι, τα τοποθετείς όπως βλέπεις στην εικόνα.
Τα πόδια τα έχεις τεντωμένα όσο μπορείς, στα όρια του εφικτού πόνου.

Ανύψωση λεκάνης 

depression yoga
Ανύψωση λεκάνης με την βοήθεια ενός στρώματος και ενός μαξιλαριού, όπως βλέπεις στην εικόνα, τα χέρια δίπλα στην λεκάνη.

Στάση Σαβάσανα 

depression yoga
Ξαπλώστε σε ύπτια θέση, κρατήστε τα πόδια ανοικτά, απομακρύνετε τα χέρια από το σώμα, οι παλάμες προς τα πάνω. Κλείστε τα μάτια σας. Οι μόνες προϋποθέσεις είναι να ακούτε και να αισθάνεστε.
Αν αισθάνεσαι θύμα, ξαναγράψε την ιστορία σου και κάνε μια τολμηρή επιλογή
Φωτεινή Μπήτρου
Καθηγήτρια Φυστικής Αγωγής (ΤΕΦΑΑ Αθηνών) E-RYT 500
www.purefitness.gr